Susitikimas su Vilniaus bendruomenių asociacija
Šį trečiadienį KBCA tarybos nariai Ramūnas Navickas ir Vidas Zigmantas Vilniaus savivaldybės kolegijos posėdžių salėje susitiko su Vilniaus bendruomenių asociacijos taryba. Susitikimas buvo labai produktyvus: pasirašyta bendradarbiavimo sutartis, kreipimasis į Prezidentę dėl savivaldos reformos, kreipimasis į Lietuvos vietos bendruomenių organizacijas. Tikimės, kad šis susitikimas bus gera pradžia daugelio mūsų sumanymų startui.
KAUNO BENDRUOMENIŲ CENTRŲ ASOCIACIJOS
IR VILNIAUS BENDRUOMENIŲ ASOCIACIJOS
BENDRADARBIAVIMO SUTARTIS
Kauno bendruomenių centrų asociacija, atstovaujama tarybos pirmininko Ramūno Navicko, ir Vilniaus bendruomenių asociacija, atstovaujama tarybos pirmininkės Danutės Jokubėnienės, sudaro šią sutartį.
1. Šalys susitaria:
1.1. bendradarbiauti vietos bendruomenių organizacijų veiklos srityje;
1.2. dalyvauti kuriant bendrus projektus;
1.3. siekti įkurti nacionalinę vietos bendruomenių organizacijų asociaciją.
1.4. Siekti įstatymų susijusių su savivalda pakeitimų
1.5. Populiarinti vietos bendruomenių organizacijų veiklą
1.6. Siekti valstybės, savivaldos ir vietos bendruomenių organizacijų partnerystės
1.7. Skatinti skėtinių vietos bendruomenių organizacijų kūrimąsi regionuose.
2. Kauno bendruomenių centrų asociacija įsipareigoja:
2.1. Dalintis patirtimi su Vilniaus kolegomis;
2.2. Kviesti Vilniaus bendruomenių atstovus į Kauno bendruomenių centrų organizuojamus renginius;
2.3. Teikti informaciją apie bendrąsias problemas, iškylančias centrų veikloje, bei siūlyti jų sprendimų kelius.
3. Vilniaus bendruomenių asociacija įsipareigoja:
3.1. Dalintis veiklos patirtimi
3.2. Kviesti į renginius
3.3. Teikti informaciją
4. Atsakingi asmenys:
4.1. Kauno bendruomenių centrų asociacija - tarybos pirmininkas Ramūnas Navickas.
4.2. Vilniaus bendruomenių asociacija - tarybos pirmininkė Danutė Jokubėnienė
5. Sutartis įsigalioja nuo pasirašymo datos ir yra neterminuota. Sutartis gali būti nutraukta ar papildyta šalių susitarimu apie tai kitą šalį informuojant prieš 14 dienų. Sutarties šalių ginčai sprendžiami šalių susitarimu bei vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais. Sutartis sudaryta dviem egzemplioriais, turinčiais vienodą juridinę galią – po vieną egzempliorių kiekvienai sutarties šaliai.
Sutarties šalių rekvizitai:
Kauno bendruomenių centrų asociacija K.Petrausko 38, Kaunas ĮK 300032848 Tel. (8*37) 326866 Kauno bendruomenių centrų asociacijos tarybos pirmininkas Ramūnas Navickas |
Vilniaus bendruomenių asociacija Konstitucijos 3, Vilnius ĮK 302329549 Tel. +370 61490030 Vilniaus bendruomenių asociacijos tarybos pirmininkė Danutė Jokubėnienė |
K R E I P I M A S I S
2009 liepos 22 diena,
Vilnius
Į visas Lietuvos miestų ir miestelių, kaimų bendruomenių organizacijas
Mes, Vilniaus bendruomenių asociacija ir Kauno bendruomenių centrų asociacija, pasirašydami tarpusavio bendradarbiavimo sutartį, kviečiame prie mūsų jungtis visas Lietuvos vietos bendruomenių organizacijas tam, kad bendromis pastangomis įrodytume, jog Lietuva pribrendo esminėms vietos savivaldos reformoms, kad mūsų valstybėje būtų pagaliau įtvirtinta reali vietos savivalda, o gyventojai pasijustų piliečiais ir savo krašto šeimininkais.
Šiandieninė vietos savivaldos situacija mūsų netenkina. Todėl dabar pats laikas diskusijoms, kaip mūsų savivaldos sistema turėtų būti keičiama, kad žmonės pajustų, jog bendrų reikalų sprendimai yra jų valioje. Raginame imtis iniciatyvos, nes niekas kitas to už mus nepadarys. Gal per ilgai buvome tik pasyviais stebėtojais, kad šiandien Lietuvoje ne tik ekonominė, bet ir politinė, visuomenės krizė gilėja?
Rimtiems sprendimams reikalinga politinė valia. Jos šiandien aiškiai nematome. Nei diskusijos, nei konsultacijos su visuomene apie mūsų savivaldos situaciją nevyksta, nors iki naujų savivaldos rinkimų nebeliko nė dviejų metų. Mokslininkų, inteligentijos, bendruomenių lyderių argumentų paprasčiausiai nenorima girdėti.
Todėl kreipiamės į visus ragindami:
1. Iki 2009 metų pabaigos regionuose surengti vietos bendruomenių organizacijų pasitarimus dėl savivaldos situacijos Lietuvoje.
2. Rengti klausymus, apklausas, kad išgirstume visuomenės lūkesčius ir nuomonę, įtraukti į diskusijas mokslininkus, vietos inteligentiją, nevyriausybines organizacijas, aktyviai bendrauti su savo išrinktais Seimo ir savivaldybių tarybų nariais.
3. 2010 metų pradžioje susirinkti į Lietuvos vietos bendruomenių organizacijų suvažiavimą. Jame ir nubrėšime vietos savivaldos pertvarkos gaires, kurias galės įgyvendinti mūsų rinkti Seimo nariai.
Nebūkime abejingi, tapkime savo valstybės piliečiais, nuo kurių priklauso Lietuvos šiandiena ir ateitis.
Vilniaus bendruomenių asociacijos pirmininkė Danutė Jokubėnienė
Kauno bendruomenių centrų asociacijos pirmininkas Ramūnas Navickas
Kontaktams: danai@takas.lt / 861490030
ramunas.navickas@gmail.com /869833829
Lietuvos Respublikos Prezidentei Daliai Grybauskaitei
DĖL VIETOS SAVIVALDOS SITUACIJOS LIETUVOJE 2009 07 22
Džiaugėmės Jūsų inauguracijos iškilmėse dalyvavusių Lietuvos miestų ir miestelių vėliavnešių eisena ir Jūsų pagarba jiems. Tačiau šios vėliavos tėra gražus atributas. Šiandien mūsų miestai ir miesteliai neturi realios savivaldos. Prašytume padėti įtvirtinti ją Lietuvoje.
Demokratinėse šalyse vietos savivalda yra ne tik savarankiško jos egzistavimo, bet ir pilietiškumo ugdymo bei demokratinės plėtros pagrindas. Lietuvoje šis pagrindas yra silpnesnis nei kitose Europos Sąjungos valstybėse. Mūsų šalis išsiskiria ne tik labai stambiomis savivaldybėmis, bet ir tuo, jog yra unitarinio pobūdžio valstybė Europos Sąjungoje, turinti tik vieno - subregioninio - lygmens savivaldą. Nei vietos, nei regioninės savivaldos Lietuvoje nėra. Mes stipriai atsiliekame decentralizuodami valdžią ir kurdami pilietinę visuomenę.
Valdančios politinės jėgos jau keliolika metų blaškosi tarp centralizuoto valdymo ir platesnės savivaldos ir vengia nuoseklių sprendimų. Tuo tarpu visuomenė nėra patenkinta dabartine vietos savivaldos sistema ir norėtų ją stiprinančių reformų. Apklausos rodo, kad dauguma gyventojų mano, jog savivaldybių priimti sprendimai turi menką poveikį jų gyvenimui, o ir jie patys negali turėti nors kiek reikšmingesnės įtakos savivaldybių sprendimams. Todėl kaip ir sovietiniais metais, nuotolis tarp vietos valdžios ir piliečių išlieka didelis. Lyginant su kitomis pokomunistinėmis valstybėmis, Lietuvos gyventojų pasitikėjimas vietos valdžia yra vienas mažiausių. Kuo toliau, tuo mažiau žmonių ateina į rinkimus. Situacija jau tampa grėsminga.
Manome, kad būtina iš esmės keisti Lietuvos savivaldos modelį. Tačiau nei diskusijos, nei konsultacijos su visuomene šia tema nevyksta, nors iki naujų savivaldos rinkimų nebeliko nė dviejų metų. Mokslininkų, inteligentijos, bendruomenių lyderių argumentų paprasčiausiai nenorima girdėti. Viliamės, kad pats laikas viešąją politiką grįsti visuomenės lūkesčiais ir interesais, o ne vien partijos galios siekimu.
Lietuvoje būtina įveikti pagrindines kliūtis savivaldai stiprinti. Tam reikėtų:
1. Pereiti prie 2 pakopų savivaldos, įteisinant seniūnijų tarybų rinkimus. Juos rengti kartu su Savivaldybių tarybų rinkimais. Tik seniūnų ir merų rinkimai, esant dabartinei savivaldos sistemai, egzistuojančių problemų neišspręs. Skirtingai nei Vakarų Europoje ir postkomunistinėse Vidurio Europos šalyse, pripažįstančiose savivaldos teisę ir veikimo bei iniciatyvos laisvę mažoms teritorinėms bendruomenėms, Lietuvoje teritorinė administracinė reforma neįteisino savivaldos žemiausiame teritoriniame lygmenyje – seniūnijose. Vietoj panaikintų sovietinių apylinkių įteisintos seniūnijos tapo tik savivaldybės administracijos struktūriniais padaliniais. Kaip visuomenės atsakas į neužbaigtą teritorinę administracinę reformą ir savivaldos seniūnijose stygių, Lietuvoje masiškai ėmė kurtis vietos bendruomenių organizacijos. Tai vėlgi unikalus reiškinys Europoje, atkreipęs užsienio mokslininkų dėmesį ir jiems keliantis nuostabą. Manome, kad būtina atstatyti iškreiptą situaciją. Begalė apklausų ir tyrimų parodė, kad didelė dalis gyventojų nori, kad seniūnijų valdžia būtų renkama, būtų jiems atskaitinga ir turėtų daugiau galių tvarkyti vietos bendruomenių reikalus.
2. Suteikti seniūnijoms realų ekonominį savarankiškumą. Seniūnijos kompetencijoje galėtų būti kai kurios kultūros ir švietimo paslaugos (vaikų darželiai, pradinis mokymas, bibliotekos, kultūros namai, vietinės reikšmės muziejai, vaikų ir jaunimo užimtumas), kasdienė socialinė rūpyba (vienišų senyvo amžiaus žmonių priežiūra, mokinių maitinimas, senelių prieglaudos). Tolimesnėje perspektyvoje Lietuvos seniūnijos, kaip komunų valdžia kai kuriose Europos šalyse, galėtų turėti ir teisę disponuoti žeme bei spręsti dėl konkrečių objektų statybų savo teritorijose. Vietos savivaldos įtvirtinimas mažesniuose teritoriniuose vienetuose skatintų šiuo metu "merdinčių“ miestelių (tarpukario valsčių centrų) ekonominę, kultūrinę bei socialinę plėtrą ir padėtų stabdyti neigiamus demografinius procesus.
3. Sudaryti sąlygas savivaldos institucinių modelių įvairovei, atsižvelgiant į tai, kad mūsų savivaldybės yra labai skirtingos ( kaimo vietovių, didžiųjų miestų).
Vakarų demokratijose galima aptikti įvairių vietos savivaldos institucinių modelių. Kai kuriose Vakarų Europos šalyse sąmoningai kuriamos institucinio pliuralizmo galimybės. Antai Jungtinėje Karalystėje numatomi šeši instituciniai vietos valdžios sudarymo modeliai - kiekviena savivaldybė gali rinktis tą, kuris jai atrodo tinkamesnis. Diversifikuotas vietos savivaldos institucinis modelis galėtų būti sėkmingai panaudotas ir Lietuvoje. Tai leistų savivaldybėms rinktis tarp tiesiogiai ir netiesiogiai renkamo mero, tarp profesionalių (nuolat dirbančių) ir kompensaciniais pagrindais dirbančių savivaldybės tarybos narių bei įvairių kitų variantų. Tokio pasirinkimo galimybė aktyvintų vietos bendruomenę, nes ji referendumu galėtų apsispręsti, kurio modelio nori, ir, jei pasirinktas modelis jos netenkina, jį pakeisti. Taip pat nacionaliniu mastu būtų galima lyginti vieno ar kito modelio veiksmingumą ir taip sudaryti sąlygas plėtotis ir plisti Lietuvos socialines sąlygas labiausiai atitinkančiam savivaldos modeliui.
Manytume, kad būtina greičiau sudaryti darbo grupę, kuri parengtų savivaldos reformos projektą, apsispręstų dėl rinkimų modelio, o ši projektą pateiktų visuomenės svarstymui. Tam reikalinga tik politinė valia, nes mokslinių ir kūrybinių pajėgų Lietuvoje tikrai yra. Esame ir mes pasirengę aktyviai talkinti.
Jei visgi paaiškėtų, kad Lietuvoje tokios politinės valios rimtai vietos savivaldos reformai nėra (laiko iki rinkimų liko nedaug), tada prašytume bent šiems rinkimams savo autoritetu palaikyti mišrios savivaldybių tarybų rinkimų sistemos idėją. Toks projektas, palaikant visuomenei, jau buvo įregistruotas prieš 2007 m. savivaldybių tarybų rinkimus.
Šiuo metu Seime yra parengtas Lietuvos respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas (Nr. XP-2960). Manome, kad juo tik formaliai vykdomos Konstitucinio teismo sprendimo nuostatos dėl piliečių galimybės dalyvauti rinkimuose ne partijų sąrašuose. Iš esmės dabar egzistuojančios ir visuomenės nepasitenkinimą keliančios vietos savivaldos situacijos jis nepakeis. Paliekant siūlomą proporcinę rinkimų sistemą - gyventojai savivaldybėse savo atstovų vėl neturės. Esant tokioms didelėms savivaldybėms Lietuvoje vietos valdžia taip ir liks nutolusi nuo gyventojų.
Vilniaus bendruomenių asociacijos pirmininkė Danutė Jokubėnienė
Kauno bendruomenių centrų asociacijos pirmininkas Ramūnas Navickas
2009-07-24
Visos naujienos