Kauno bendruomenių centrų asociacija

NVO Forumo rezoliucija

LIETUVOS NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ IX FORUMO REZOLIUCIJA
2006 11 21, Vilnius



Nevyriausybinės organizacijos (NVO) užtikrina pilietinės visuomenės dalyvavimą sprendžiant viešuosius reikalus ir tokiu būdu skatina efektyvų viešąjį administravimą bei viešųjų paslaugų teikimą jautriausioms visuomenės grupėms. Tačiau dėl nepakankamo visuomenės grupių interesų atstovavimo teisinio reglamentavimo ir išteklių trūkumo NVO nėra deramai įtraukiamos į bendradarbiavimą su valstybės ir savivaldybių institucijomis, nevyriausybinėms organizacijoms ir atstovaujamoms visuomenės grupėms aktualių reikalų svarstymą.

Išreikšdami susirūpinimą dėl pilietinės visuomenės plėtros galimybių mūsų šalyje, mes, IX Lietuvos nevyriausybinių organizacijų forumo dalyviai, prašome LR Vyriausybę svarstyti galimybę pavesti atitinkamai valstybės institucijai, bendradarbiaujant su nevyriausybinėmis organizacijomis, priimti Nacionalinę nevyriausybinių organizacijų plėtros politikos programą bei užtikrinti jos formavimą ir koordinavimą.

Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų plėtros politikos programa turėtų apimti -

• efektyvų informacijos sklaidos ir konsultavimosi su nevyriausybinėmis organizacijomis mechanizmo kūrimą;

• nevyriausybinių organizacijų atstovavimo nacionaliniame ir savivaldybių lygmenyje taisyklių kūrimą, įgyvendinimą ir priežiūrą;

• valstybės biudžeto skiriamus asignavimus, stiprinant nevyriausybinių organizacijų administracinius ir bendradarbiavimo gebėjimus;

• kitų Europos Sąjungos šalių gerosios praktikos pavyzdžių bei EK rekomendacijų įgyvendinimą;

• priemones, įgalinančias nevyriausybines organizacijas naudotis biudžeto ištekliais teikiant visuomenei ir jautriausioms jos grupėms būtinas paslaugas.

Lietuvos nevyriausybinės organizacijos yra pasirengusios bendradarbiauti su Lietuvos Respublikos Vyriausybe ir pateikti svarstymui pasiūlymus dėl konkrečių nevyriausybinių organizacijų plėtros politikos programos priemonių.

I. NVO atstovavimas nacionaliniame lygmenyje:

1.Parengti ir LR Vyriausybėje patvirtinti Lietuvos NVO plėtros programą, kuri numatytų NVO ir valstybinių (viešojo administravimo) institucijų bendradarbiavimo mechanizmą, jo įgyvendinimo principus bei užtikrintų skaidrų NVO interesų atstovavimą vietiniame ir nacionaliniame lygmenyse.

2.Sudaryti nacionalinę NVO tarybą, kuri kolegialiai spręstų bendruosius NVO sektoriaus klausimus ir atstovautų NVO interesus nacionaliniu lygiu. Tokia taryba galėtų būti sudaryta pagal parengtą NVO atstovavimo mechanizmą arba reformuojant NVO reikalų komisiją prie LRV.

3.Sudaryti sąlygas konkrečios, bendruosius NVO interesus ginančios ir jas koordinuojančios institucijos sukūrimui, arba tokias funkcijas deleguoti konkrečiai, jau veikiančiai organizacijai (pav. NVO centrui). Tokia institucija turėtų kaupti visą su Lietuvos NVO sektoriumi susijusią informaciją iš pačių organizacijų, savivaldybių, ministerijų ir Vyriausybės, Seimo, Europos Sąjungos institucijų ir pan. Informacija turi būti prieinama visoms Lietuvos nevyriausybinėms organizacijoms, o inicijuojant ar priimant svarbius sektoriui sprendimus, ši institucija privalėtų konsultuotis su visomis Lietuvos nevyriausybinėmis organizacijomis, naudojantis IT formomis ir per asocijuotas struktūras. Užtikrinti tokios organizacijos bazinį finansavimą iš valstybės biudžeto.

4.Sukurti NVO duomenų registrą, kuriame būtų kaupiama ir viešai prieinama informacija apie Lietuvos nevyriausybines organizacijas (užregistruotų NVO registro duomenys, kiekvienos organizacijos metinės veiklos ir finansinės ataskaitos ir pan.).

5.Užtikrinti LR Viešojo administravimo įstatymo 7 straipsnio, kuris įpareigoja viešojo administravimo institucijas prieš priimant sprendimus konsultuotis su nevyriausybinėmis organizacijomis, taikymą bei efektyvų tokio konsultavimosi proceso įgyvendinimą.

II. NVO finansavimas

1.Susisteminti visas valstybinės reikšmės programas ir skelbti jas bendroje duomenų bazėje, kad bet kuri Lietuvoje veikianti NVO galėtų su jomis susipažinti ir jomis pasinaudoti ieškant finansavimo savo veiklai.

2.Sukurti NVO plėtros skatinimo ir trečiojo sektoriaus gebėjimų stiprinimo finansavimo programą, pagal kurią būtų finansuojami NVO tinklų ir asocijuotų struktūrų kūrimo ir jų veiklos plėtros projektai. Šiam tikslui būtina parengti Nacionalinę pilietinių iniciatyvų programą arba įkurti Nacionalinį piliečių fondą.

3.Parengti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pataisą, įteisinant 2% dedikavimo tvarką tik nevyriausybinėms organizacijoms: asociacijoms, labdaros ir paramos fondams bei viešosioms įstaigoms, kurių vienintelis dalininkas nėra valstybės institucija.

4.Įpareigoti Valstybinę mokesčių inspekciją prie LR Finansų ministerijos skelbti išsamią ataskaitą apie 2% gavėjus, pateikiant sąrašą tų organizacijų, kurios per mokestinį laikotarpį gavo daugiau kaip 10.000 litų. Taip pat užtikrinti visuomenės švietimą, informuojant gyventojus apie 2% dedikavimo galimybes bei siekiant užkirsti piktnaudžiavimo šia sistema galimybes.

III. NVO bendradarbiavimas su savivaldybėmis

1.LR Vietos savivaldos įstatyme turi būti aiškiai reglamentuotas savivaldybių ir nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimo mechanizmas, bendradarbiavimo principai, tikslai ir būdai, kaip toks bendradarbiavimas galėtų būti įgyvendinamas. Šiam tikslui būtina parengti LR Vietos savivaldos įstatymo pataisas.

2.Visose savivaldybėse, t.y. jų institutuose (komitetai, komisijos, darbo grupės, įstaigos ir įvairios kitos institucijos), kurių veikloje dalyvauja NVO atstovai, turi veikti pagal miesto tarybos patvirtintus darbo reglamentus ir atstovų sudėtį. NVO atstovai turi būti deleguoti vietoje veikiančių NVO asocijuotų (formalių arba neformalių) struktūrų, o ne pasirinkti pačių savivaldybių darbuotojų ar tarybos narių. Jei konkrečios srities NVO asociacijų savivaldybėje nėra, tik tuomet savivaldybės savo nuožiūra gali pasirinkti atstovus iš NVO (tokiu atveju, apie tokį pasirinkimą reikia viešai informuoti vietos NVO).

3.Kiekvienas NVO atstovas, dalyvaujantis įvairių savivaldybės struktūrų veikloje, turi būti žinomas ir atskaitingas visoms kitoms toje pačioje srityje veikiančioms nevyriausybinėms organizacijoms, kurių veiklai tokių struktūrų sprendimai gali turėti įtakos. Asmens, dalyvaujančio sprendimų priėmime, vardas, pavardė bei kontaktiniai duomenys turi būti skelbiami viešai specialiame internetiniame puslapyje (arba centriniame NVO puslapyje, arba savivaldybės puslapyje). Be to, toks atstovas kasmet turėtų pateikti ir metinę veiklos ataskaitą, kurioje būtų pateikta informacija apie NVO atstovo indėlį sprendimų priėmime.

4.Kiekviena savivaldybė turi parengti nevyriausybinių organizacijų ir savivaldybės bendradarbiavimo plėtros programą, pagal kurią būtų sukurtos priemonės naudingam abipusiam bendradarbiavimui. Programoje turi būti numatytos NVO įtraukties galimybės formuojant ir tobulinant miestų strateginius planus, atitinkamas programas, miestų biudžetus ir kitas sritis, kurios turi tiesioginės įtakos vietos gyventojų socialiniam, kultūriniam, ekonominiam, rekreaciniam, sporto bei edukaciniam gyvenimui.

                                                                                              

2006-11-30

Visos naujienos

© 2011-2024 KBCA. Visos teisės saugomos
Programinis sprendimas: WebTemple